Ordinarie ledamöter

Anders Leise Vihlborg

Suppleanter

Johan Kimrin

Vill du komma i kontakt med styrelsen kan du maila till styrelsen@josefinapark.se

Valberedning

Lars Johansson
Patricia Tofft

Styrelsedamöternas roller och ansvar i en bostadsrättsförening

Det är föreningsstämman som väljer styrelsen. Föreningsstämman kan också avsätta styrelsen eller en enskild styrelsemedlem. Varje styrelsemedlem har rätt att avgå, med omedelbar verkan från styrelsen, när hon/han själv begär så. Styrelsen ska registreras hos Bolagsverket och när någon förändring sker i styrelsen ska även detta anmälas till Bolagsverket.

Alla i styrelsen, ledamöter såväl som suppleanter, har tystnadsplikt! Styrelsen får inte föra information vidare som kan skada föreningen eller någon medlem.

Ordförande

En framgångsrik ordförande delegerar så mycket som möjligt och fungerar mer som en coach till de övriga ledamöterna. Ordförande har utslagsröst vid lika röstetal.

Ansvarar för:
Kalla till styrelsesammanträde och leda detsamma. Ytterst ansvarig för att stämmo- och styrelsebeslut blir verkställda. Se till att föreningen är försäkrad. Se till att attestregler upprättas och efterföljs. Se till att föreningens viktiga dokument förvaras betryggande. Ser till att styrelsens beslut följs upp.

Vice ordförande

Inträder som ordförande när ordinarie ordförande är frånvarande. Fungerar annars som en övrig ledamot.

Sekreterare

Se till att det förs protokoll och annan dokumentation.

Ansvarar för:
Förbereda styrelsesammanträde och föreningsstämmor, föra protokoll och se till att de undertecknas.

Kassör

I vår förening har kassören ansvar för löpande redovisning, betalning av fakturor, bevaka att avgifter från boende kommer in till föreningen i tid. Kassören sammanställer också årsredovisningen inför revisionen som görs av vår auktoriserade revisor.

Dock har hela styrelsen ansvar för ekonomin i föreningen.

Ledamot

Har samma ansvar som ledamöter med speciella funktioner. Det är vanligt att ordförande delegerar ut arbetsuppgifter till dessa ledamöter. På så sätt fördelas arbetsuppgifterna inom styrelsen. Hela styrelsen är dock ansvarig även om vissa funktioner innehas av en särskild person. Som styrelsemedlem förväntas du känna till de regler och lagar som verksamheten omfattas av.

Suppleant

Kan ses som reserv ifall någon ledamot avgår. Suppleanter kan mycket väl vara med på styrelsesammanträden. Det är lämpligt om de senare skall slussas in som ordinarie ledamot.

Om suppleant träder in som reserv för en ledamot har denne samma ansvar som ledamoten dvs. rösträtt. Därför bör suppleanterna vara ordentligt påläst om de ska delta i något beslut.

Suppleanter bör få tillgång till sammanträdesprotokollen för att ha en chans att sätta sig in vad som behandlas. Suppleanter har samma tystnadsplikt som ledamöterna.